Monday, March 31, 2014

Gadis Neslo

Cabaran cerpen 20 minit AyuDania. 

Cabaran kedua AyuDania, cerpen 20 minit! Nak realisasi kan watak pilihan Nanad, Gadis Neslo.
Bismillah..

GADIS NESLO o,0
‘Mungkin inikah yang dinamakan cinta
Hati gembira rasa bila kau kata cinta
Siang yang suram kini menjadi ceria
Hati yang gelisah akhirnya kini menjadi bahagia’
Tersengih-sengih dia menulis lirik lagu Akim, Inikah Cinta, perasan seperti Akim nyanyikan lagu itu khas untuknya. Cermin matanya dibetulkan.
“Dah puas berangan? Tak habis2 mengharapkan si Akim tu nyanyi kan lagu untuk kau? Hurmm,,,sudah2 la Leyla..jgn na berangan sangat” Atie menghempaskan badannya kekatil. Konon penat study- tapi sibuk dating.
Dia kembali tatap muka Akim di mejanya, bukan 1-2 gambar akim..mau berpuluh keeping jugak gambar Akim kat situ. Tiba-tiba dia bangun.
“Haa..nak pergi mana tu?” Atie menaikkan kening.
“Mesin air..nak beli neslo..kau nak ape2 ta?” Leyla membetulkan cermin matanya lagi.
“tak habis2 dengan neslo kau..ermm belikan aq coke..guna duit kau dulu”
‘duit aku lagi..ape die fikir duit aq ni di-cipta khas untuk beli air mesin die ke’ ok..itu aje yg Leyla mampu, memprotes dalam hati.
“wiit2..tak pegi library ke?”
Ryzal menegurnya. Hot guy next door + classmate + soulmate-to-be + crush + bad boy.
Leyla tersenyum. Tak.. jawab nya dlm hati, hahaha tak mampu na berkata2. Ketar2 lutut. Perlahan-lahan dia menuju ke mesin air di hujung kaki lima flat 4 tingkat yang disewa bersama Atie.
“Aik senyum aje, awak..kot ye pun, jawab la soklan saya..”
Haaa…melting..
Dah lah destinasi utama Leyla-mesin air- harus melintasi rumah Ryzal,
“S-Saya nak beli neslo” what the f**k..apehal aku sebut neslo..sebut je la air..adussh
“hahaha, neslo? Owh..suke neslo ek..” tiba2 ryzal mmebuka grill rumahnya, dengan  seluar pendek –jenama crocodile- shirtless + tuala je kat badan, Nampak sangat sasa. Tuuiih..hahha
“saya temankan awak ye..” pantas Ryzal menuju ke mesin air, degupan jantung Leyla bagaikan bunyi mesin generator kat pasar malam, sangat teruja di’belanja’ oleh Ryzal secara tak langsung.
“Awak da ada boyfriend?”
“S-saya..”
Ryzal tak memandangnya.. dia sibuk melihat mesin air sementara menunggu jawapan Leyla.
“N-neslo..saya nak neslo” ahh..terketar2 bibir Leyla tuk mengeluarkan spatah perkataan.
“hahha..saya tahu..Cuma yang saya nak tahu sekarang-“  mata ryzal sebaris mata leyla..
“Awak suka saya..kan..?” entah menguji-diuji-sengaja uji-atau memang ujian. Kenapa soklan ni tetiba ditanya oleh Ryzal?
Tanpa berfikir panjang..
“Ya!” ringkas-simple-bodoh-teruja-harapan-unbelibebel
Ryzal tersenyum “Awak gadis yang paling berani mengaku..saya da lama tunggu awak sebenarnya.. tapi.-“
Fuuhh.. Leyla ketika itu berbunga2-kembang-bangga-konon cantik-
Gedeganngg!
Tin Neslo keluar dari mesin
Aish,,spoil romantic mode betul..
Ryzal tersenyum.. “Sekejap ya..” Ryzal melangkah kerumah nya.. 2-3 kepala terjenguk dari grill
“dia da mengaku suka kat aku..meh RM 50.00 sorang..” Ryzal berjalan bangga.. ketawa nya seolah2 menang judi.
Saat Ryzal toleh semula kearah Leyla.. Gedebussh!!
Setin Neslo hinggap didahinya yang luas..
Ciit!

No comments: